kisah si anak tikus~

Salam musim baru~

~

Lantas dijadikan cerita di satu kampung jauh di hujung bandar, tinggallah keluarga tikus:bapak, emak, dan seekor anak tikus.anak tikus dgn nama pendeknya anakti sgt dimanja-manjakan oleh bapakti [bapak tikus]dan makti [emak tikus].maklumlah.dasar anak tunggal kesayangan.semua keinginan anakti dipenuhi oleh bamakti [singktn kpd bapakti dan makti].makan dan minum bamakti yang usahakan.malah kencing berak anakti juga bamakti yang basuhkan.sampai naik lemak anakti.

~

Hinggalah delapan tahun berlalu, bamakti berpesan:

“wahai anakku, si tikus yg cute, dgr pesanan mak dan bapak kamu ini.kami semua sudah tua.bile2 mase saja ajal akn datng menjemput.jadi, kamu perlu belajar berdikari dr skang”.

Tapi.anakti tidak mengerti.lebih tepat.buat2 tidak mengerti.baginya, selagi mana bamakti hidup, selagi itu die tdk perlu berdikari.tidak perlu bekerja [ces, malas punyer tikus].hanya dia tahu. Untuk bersarang dan menikmati saban waktu yang terbang tatkala mentari terbenam.biarlah die menikmtinya.

Dan.waktu telah tiba.bapakti mati [kalau mampus kasar sgt, kalau menggl dunia mcm x sesuai] akibat serangan myocardial infarction.manakala.makti telah dipukul mati dgn sodek oleh seorg manusia yg melepaskan geram setelah putus cinta [oi, ape ko ingat patut ka?].maka.anakti kesorangn.

Detik yg berdetik dirasakan bagai jarum yg menusuk2.makin hari, berat bdan anakti berkurangan.matanya kuyu.bulunya kusut masai.baunya busuk x pernah mandi [ada ke tikus mandi?].dan.yang pasti.perutnya berkeroncong sepanjang masa.ya.dia lapar.sejak seminggu kematian bamakti tersayang, bekalan mkanan sudah habis.selain habis dimakan anakti,lipas-lipas juga sntiasa mencuri bekalan itu ketika anakti tidur.

Tapi.anakti takut untk keluar dari sarang.malah sjak kecilnya lagi, dia tidak pernah mengenal cahaya, tidak kenal rupa manusia.hanya dia tahu muka berkedut bamakti saja.laparnya bertambah-tambah.mukanya makin hari makin cengkung.anakti seakan-akan zombie.hanya kulit dan tulang.anakti pernah keluar mncari makanan.tapi lgsung tak berjaya.dia tidak ade skill untuk mengelak dari manusia.

Satu malam..

Anakti bermimpi. Dalam mimpinya, bamakti hadir.muka mereka penuh misteri.bamakti mengukir senyuman sinis dan ketawa terbahak-bahak.belum sempat anakti bertanya mengapa, anakti terbangkit kerana bunyi bising beberpa ekor lipas kudung berlari-lari anak.

Keesokkannya.anakti paham mesej mimpinya semalam.pesanan bamakti sebelum pemergian mereka kini terngiang-ngiang di cuping telinga.dia menyesal.tapi dia sudah tiada daya.dan.pada hari itu juga anakti mati kebuluran dalam esakan air mata.dia mati dgn mata terbukak dan lidah terjelir.tamatlah riwayat anakti.bangkainya dimakan lipas-lipas yg sudah lama menantikan saat itu…

~

Cerita yg agak sakai.tapi takpe.yg pasti mesej ade [ade lah kot].jgn harapkan sesuatu terjadi kalau malas berusha.jgn harapkan hidup mudah berpanjgn.jgan lupa kesusahan ketika senang.owh.malah kesengan itu ujiannya lebih besar dari kesusahan.dan prepare2 lah utk hari2 susah.klu tak akan mati katak seperti anakti itu~

Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum hingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri.. Al-Rad : 11

Ada paham?

P/s: itulah.aku makin malas.dimana mahu cari mutivasi.uhuks….

p/s: pasal bom2 moscow tuh, try tengok sini. ‘a muslim can’t be a terrorist, and a terrorist can’t be a muslim’-moscow mufti council-

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

kusut

memory lane

088.