jumaat~

tulips..lawa woooo..

Ini kali yg kedua mungkin aku solat jumaat di masjid dalam sem 1 tahun2.lama sudah kaki tak menjejak masjid lingkoranskaya.lama sudah dahi tidak menyentuh sejadah masjid.rindu juga melihat kelibat ratusan manusia berdiri berselisih bahu sama bahu dalam saf lurus dan rapi.rindu juga mendengar gema azan dan suara khatib berkhutbah [walau aku tak paham sngt bhase russia.selalu tertidur.mencuba].itu semua aku rindu.

jarak masjid mengambil masa lebih kurang stgah jam dari pusat Bandar volgo.bukan kami jahil tidak mahu.bukan malas yg mengahalng.tapi kelas pada hari dan waktu itu yg memaksa kami mengorbankan solat jumaat.terpaksa.selebihnya kami solat sama2 kami sahaja.islam itu memudahkan bukan.

Dan hari ini penghujung april.kalau di sini, aku berpeluang merasa langit yg bermusim.dan kini musim bunga.pepatah russia “musim bunga musim alam bangun dari tidur”. Owh.kalau emak aku di sini, tentu sekali dia teruja.terkesima dgn cherry blossoms dan juga tulips.tiada di malaysia spesis2 tu.owh.emak aku pencinta bunga.tapi, aku tak milik genetiknya itu.bukan mat bunga.

Cuti.hari ini cuti.esok, lusa, dan tulak [hari slepas lusa] juga cuti.kemudian cuti lagi mggu depan~~~wooooo~~(tersenyum puas).pikir2 nak enjoy, tapi tuptup teringat ada benda yg perlu dibuat.ada kerja yg perlu disiapkan.ada amanah yg perlu dilaksanakan.lupakan niat asal.hidup bukan untk enjoy saja mereka kata.dan aku setuju.hidup kita untuk bekerja.

Itu saja mungkin.tiada apa untuk dipanjangkan.

p/s: bekas itu[40 tahun lalu] akan terus berbekas.tapi aku akan senyum.senantiasa.

Comments

  1. slamat bercuti.penuhi cuti ngan bnda berfaedah...(sdap oyak kot ore,diri sndiri ini tak buat..wakaka)

    ReplyDelete
  2. aku nk enjoy lgi weyh..jom la berdansa..kali ni pocho2 plok..hahaha =D

    ReplyDelete
  3. x dpt bayangkan atik jadi mat bunga....auwwww..hehe

    ReplyDelete
  4. mat, bersyukur msh ada yg nk solat jumaat...
    tp, di msia, ramai lg manusia yg x solat jumaat...
    sedey bukan, negara Islam...tp~

    royalzaim.blogspot

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

kusut

memory lane

088.