berjimat~

Salam relax dan segar…

Ahh.mcm mane nak mulakan.owh.gini.2,3 ari nie keserabutan sedikit.ok,bukan.serabut sangat.maklumlah.untuk sem kali ni, semua pensyarah aku ‘berdedikasi’.tekan “sungguh berdedikasi”.seksa.sort of torture kata mereka.aku jua.ok.xyah lebih2.dan malam nie.relax.fuh.segar.

~

Begini.Pernahkah kamu semua ade keinginan untuk berjimat?.simpan duit saku.simpan banyak2.sikit-sikit lama2 berbukit.aku pernah.selalu pernah.tapi.malang.sungguh tidak pernah berjaya.entah.aku tak paham.aku mungkin boleh berjimat kalau berkaitan peralatan.contoh.ubat gigi boleh dikongsi ngn housemate[jgn risau, aku beli aku punye.contoh].sabun basuh pun sama.tapi.bila berjimat dalam pemakanan dan diet.owh.aku mintak maaf.ade semacam invisible force yg menyekat.bila masuk je mana2 kedai makan aku hentam ape yg aku nak.tak fikir harga.mmg tak bijak dalam membeli.membeli mkanan maksud aku.tgok2 bil.adeh.ade sedikit sesal.tapi.aku ade satu pendapat.dalam makanan aku malas nak berkira.masuk perut.kasi energy.bina otot-otot.baru boleh buat kerja.jgn risau.aku masih tak bersetuju kalau cakap hidup untuk makan.salah tu.

~

Aku pernah berjimat.dalam pemakanan.tak sampai seminggu.juga.aku pernah cuba mencari tip2 berjimat.contohnya.menimbal balik hasil dari berjimat.berjimat membantu ketika kesempitan, membantu di masa depan, dan kwsan sewaktu.ntah.rase cam tuh ayat untuk krgn spm.semata-mata.

~

Kemudian.ade satu sebab lain aku payah nak berjimat.classmates aku pun sama ngn aku.payah nak berjimat dalam mengisi perut ni.so.boleh dikatakan mereka menjadi catalyst kpd aku sebagai substrate yg tidak bersalah.salahkan mereka[giler kejam].bila ada antara kami berkata tg makan, kedai makan.maka.payah untuk mengatakan tidak.ntah.aku tak paham.

So,sape2 ade pendapat tg berjimat.sila kasi pendpt.jgn risau.pendpt x bernas pun akan dipertimbngkan[ces, bajet ganas].aku perlu berjimat masalahnya.


P/s: sorry kpd classmate.terumpat dlm pos kali ni.tak puas hati.sila komen.hehehehe

Comments

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. ceyh..xpndai mnari nk slahkan lantai ka??but i think i have an idea..how about pose..i think its the best way to avoid mkn2 thing dgn CLASSMATE mu..smbil bjimat mu blh beramal..but y are u bother to save money anyway??enjoy ur life la atik..hehe..kata2 inhibitor dariku..haha..slamat berjimat~~**comment sblm ni ade mslh tatabahasa jdi aku tulis lain..

    ReplyDelete
  3. makan jah, jgn dok smpn duit, tp kne gok smpan lu blk msia, blanja kami kat cni, i know u hav tons of money!

    ReplyDelete
  4. to 12-21:
    owh..puasa.cdgn yg bgus.i'llah dipraktikan.save money bnyk gune die weh..pi aku x kn mmpu.bgai mimpi di tgah hari.cam ade genetik dah.

    to jaim:
    owh jaim.tons of money?[x eh, cukup2 mkn jah].tu lah mslah die.bnyk duit bnyk habis.

    ReplyDelete
  5. kne pose lah than kne buat jadual makan...jgn borong je semua, makan ikut nutrisi yg betul(cepat kenyang n x cepat lapar balik)..n tgk harga dulu, sekali sekala x pelah kan...breakfast tu penting n avoid junkfood...pastu buat budget...kne paksa diri tok simpan every month, or leh buat pelaburan(secara x langsung x la duit tu dihabiskan utk benda x berfaedah)...list down ape yang perlu dibeli jika nak membeli belah (xdelah dok beli benda yang x perlu),compare harga sebelum beli..beli yg murah jer....sekian...
    p/s: tu sebab mu dah berisi ye atik...sekolah dulu kurus jer deh..haha..

    ReplyDelete
  6. tq kpd mimosa walau aku tak knal pun siapakah kamu..

    ReplyDelete
  7. stuju ngan mimosa tu,bli hrga hok murah2 je.itu je kot cara pling brkesan.lg satu,masuk2 scholar tu asing trus duit yg nk dismpan ke akaun yg tak leh dicapai.kalo aku tabung haji.mlabur ok gak.cth mlabur ikan keli :),alhamdulillah dpt la skit,walopun tak byk tapi ada income skit la;).then,kalu mkn2 kt luar buatla skali sbulan ke.baju aku jarang bli aa ;).
    insyaallah utk lebih berkat,kenyang2kan lah perut orang lain dgn ikhlas :D
    --ganah set mu guna istilah catalyst,substrate,inhibitor=pengaruh biochem blako ni!!keh2--

    ReplyDelete
  8. wah..fam mekaseh..sgguh tertarik ngn idea untk melabur tuh..

    ReplyDelete
  9. ala fam tu...dok tiru idea aku tu....kira aku pencetus la kan...hehe..

    ReplyDelete
  10. mat mung make banyok pon, terbinakah otot-otot di badan mu???? kemusykilan berlaku dalam benak kepala ku.....heheheh

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

kusut

088.

memory lane