palsu~

Assalamualaikum kepada kamu pembaca…

Untuk kali, aku akan menjadi saya.rasanya, kata ganti diri ini lebih sesuai untuk semua peringkat umur.sesuai untuk tontonan umum.owh.jgn risau, saya saja mahu alih angin.tertarik dgn gaya penulisan mereka semua ketika saya blog-hopping.kiranya no offense, no defense la, walau mungkin sesetngah pihak geli untuk menggunakan kata ganti diri saya seperti saya gunakan sekarang.~~lantak ar~~.mungkin bertukar lagi lepas ini.ok.itu bukan tujuan sbenar post kali ini.

Kali ini.saya ingin membawa satu cerita.jangan lah bandingkan cerita saya ini dengan novelbertaraf lima bintang [ada ker?].saya bukan penglipur lara hebat yg pandai bermain dengan kata.tapi saya cuba.mungkin agak panjang.tapi.i’allah saya akan mampatkan semampat nasi impit yg dimampatkan semampat-mampatnya.

Segala-galanya tentang orang russia [org ruski kitaorng panggil] dan duit palsu dan ketidaktimbangrasaan [jgn guna untuk ayat spm].ya.duit palsu.begini..

~

Saya serasi dgn satu kedai gunting yg terletak 135 langkah dari Hiroshima Hostel [bukan di jepun].entah.mungkin itu saja kedai gunting yg saya tahu sepnjg dua tahun di Volgograd.dan semalam saya berkunjung lagi.berbekalkan wang sebnyak ruble 1150.tapi saya pergi dgn hati resah.semacam ada perkara yg tak kena.

Maka.di sana saya.atas kerusi gunting.owh.kedai gunting tuh bau semacam.semcam bngkai.bangkai cicak barangkali.pedulikan.dan.blah blah blah…[malas nak story panjang2]…maka ttarra!! Tiada apa pun.Cuma kepala dah ringan.rambut kemas.disikat ke arah belakang.ala-ala retro 90-an.saya puas.

~

Tup tup saya keluarkan wang kertas 1000 ruble.satu kepala harganya 250 ruble.mahal.tersangt mahal. Makcik si tukang gunting mengira-ngira baki, tapi tidak cukup.katanya dalam dialek ruski yg saya boleh faham “adik pi tuka’ dwit la dik, makcik tak do’ duit halus”.

Apakn daya.mmg selalu masalah di russia.masalah penjual dan duit kecil.saya keluar.memandag langit gemilang musim bunga.cerah dan silau cahaya mentari.dan bahang menampakkan mirage di hujung lebuh raya.

Ok..so dipendekkan.saya melangkah masuk kiosk kecil tepi tuh.beli coklat alphen gold dan sebtol ice lemon tea.dijamin halal.saya hulurkan duit note 1000 tadi.saya tak bercakap banyak.malas berurus dengan makhluk itu [sori, kasar].

Dan….

Si penjual yg botak itu memndg saya dengan senyuman sinis menikam.apa kes ni pandang2 mcm tak penah tngok manusia lain.saya biarkan.juga blas dgn senyuman kekeliruan.kemudiannya, dia menuturkan sesuatu yg saya tidak paham.saya tidak respons.malas.kemudian dia memndng lagi.dan berkata lagi.kali ini saya faham..

“Weh, kamu.ini bukan duit sebenar,ini duit palsu.dari mana kamu dapat nie hah.”.

Respon saya.seperti anda melihat alien turun depan rumah.sebgitu lah saya.takut.keliru.bimbang.bingung.resah.terkelu.dan sejuta lagi persaan yang ada.saya diam sektika.kemudian saya membutirkan perkataan ruski yang saya tahu.tatabahasa sudah tentuh tunggang langgang.pedulikan.

“sori bro.mana saya tahu ini duit bukan yg betul punyer.siyes saya tidak tahu.saya pun tidak tahu dr mana sy dpat”.

Saya masih berkata.

“takpelah kalau begitu.saya bayar dgn duit seratus ni.”

Tapi.bro ruski itu masih tidak puas hati. Dia mahu juga saya jelaskan dari mana saya dapat duit tuh.siapa bagi.masalahnya saya mmg tidak tahu dari duit itu. Mungkin dari kedai mana2 sebelum ini.serius saya tidak tahu.lagi pun saya bukan penjenyah. Begitu saya jelaskan.tapi masih saya dipersalahkan.hinggalah dia mengugut saya untuk memanggil polis...


buat penat bergaduh ngn manusia bergelar ruski ni..


Deras darah mengalir.naik bulu roma.ces.polis la plak.berlaku adrenaline rush. Makin banyak atp yang dihasilkan.otak ligat melukis gambaran.hidup dalam penjara di russia.owh tidak.saya lebih rela berhenti belajar kalau begitu.

saya jelaskan lagi.

“Dari hati saya, saya mmg tidak tahu ni duit palsu.saya pastinya tidak mahu menipu kamu, tambah-tmbah di russia ni.lagi pun saya baru di sini.” Tiba-tiba saja lancar saja tutur saya dlm bhsa russia.tidak tersekat-sekat pun.kalau cikgu ruski saya ade time tuh, tentu saja saya dapat 5.huhuhu..

Kedaan makin tegang.saya dibawa ke kedai guntuing tadi.bro ruski tu mencritkn kpd makcik si tukang gunting.alhamdulillah makcik itu menyokong saya.

“Relax bro.aku sendri dah hmpir sejuta kali terima dwit palsu.normal tuh.penipuan ni mmg berterusan.kdg2 tak perasan pun.lepaskan aja budak ini.sungguh, dia sungguh innocent lagi tidak bersalah.” Kata makcik itu.aku lega.

Kemudian, berlaku lagi tikam lidah antara makcik dan bro botak ruski itu.saya ambil peluang untuk rehat seketika,menghirup udara segar.membiarkan mereka berdua.

15 minit berlalu.saya akhirnya dilepaskan dari kemelut.pulang dengan rasa menyampah dan kesal.sedih.lantas sebtang aiskrim saya beli buat pengubat kesedihan.dan hidup kembali normal.berjalan dan bergerak pada radar dan laluan yang sama.

Alhamdulilah segalanya selamat..

p/s:tngok2 lah duit anda.kot2 melambak duit palsu.boleh masuk penjara nnti.jangan ikut sperti saya.

Comments

  1. bahaya tuh....sib bek x de pape mung tik.... hati2 len x....

    ReplyDelete
  2. ala tik,rugi aa.kalu tak dh bleh rasa msuk jaro russia.haha.alhamdulillah takdek pape.
    kalu TB ada, mstilah dia bangga ngan mu dpt menangani konflik dgn jayanya.;)

    ReplyDelete
  3. @mimosa:agak ar..len kali kn berhati2..
    @fam:tuh ar weh, hehehe..walau ngn ruski yg hncur thap kace pcah berderai..

    ReplyDelete
  4. mcm mane nak tau duit tu palsu ke ori?

    ReplyDelete
  5. owh..camne taw?..mintak bro ruski tuh tunjuk cmne beza ngn duit sbnar...mmg jlas prbezaan die snaye..huhuhu..

    ReplyDelete
  6. lepaskan aja budak ini.sungguh, dia sungguh innocent lagi tidak bersalah.

    apakah ini suatu kebenaran????
    mungkinkah ini terjadi????
    mungkin hanya lakonan...
    ~fuh!, nasib bek berlakon je~

    ReplyDelete
  7. weh puad..ape mung ingt aku nie menipu ke ape?..ayat2 tuh aku ubah lah sikit..huhuu

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

kusut

memory lane

088.