sunrise di pucak sinai~

lokasi:puncak sinai
tarikh: 2 februari 2010
model:roomate saya, firdaus
eksperasi:puas


ketika itu saya dan rakan baru saja (tiga jam dah.. takde la baru saja sbnrnya) baru sampai di puncak Sinai.bagi, saya secara jujur, pengalaman melihat sunrise di puncak Sinai itu saya kira sebagai salah satu kesempatan yang akan terpateri.
~
Puncak Sinai menyimpan sejuta sejarah silam.signifikannya puncak Sinai dalam lembaran hidup penganut Islam, hingga Allah menyebutnya dalam kalamullah, Al-Furqan.teringat pengalaman kami bersujud beralaskan sweater di puncak Sinai sepuluh minit sebelum mentari naik di ufuk timur.sungguh, di situlah lokasi nabi Allah, Musa a.s menerima wahyu.
~
Dan.mentari naik.subhnallah indah.kami di puncak sememamnya nampak dgn jelas bagaimana bumi sedikit demi sedikit menampakkan segala penjuru alam, meninggalkan segala kegelapan semalam.semua yg hadir menantikan saat itu.semua terkesima.kelu akan keajaiban alam.
~
Owh.sbnarnya, bukan kami saja yg bersolat subuh tadi, tapi ada segolongn yg bkn islam turut beribadah cara mereka.kumpulan tersebut seakan-akan dirasuk hantu.hallaluyah, kalau tidak silap, mereka menyebut.lantang.memechkan kesunyian pagi.saya difahamkan Sinai menjadi rebutan banyak agama.mana tidaknya, di puncak, terbina sebuah surau di mana seblhnya berdiri sebuah gereja.malah ada lagi, mereka dari jepun sujud menyembah matahari. Persetankan mereka.yang saya tahu, hanya satu yang benar dan hak.yang seperti diceritakn dalam al.quran, kitab dari langit..
~
Sunrise tidak lama.hanya beberapa minit.setiap puncak bukit di sekeliling kami tampak kemerah-merahan di bawah mega mentari pagi.apa yang pasti, saya, firduas, zulkhairi, dan nazrin puas.

p/s: kalau berpeluang ke sana, berkunjunglah

Comments

  1. ktorg xsempat tgk pun sunrise tue...

    mendaki gunung sesudah subuh... biasa la perempuan.

    nnt cter tempat lain pulak deh.. hehe

    ReplyDelete
  2. intan
    tqah!
    aku pernah tgk matahari terbit!!
    saya daki time malam malam
    hahahahha
    *Muka bangga*

    ReplyDelete
  3. @intan, tiqah, faz: korng duk mesir dah, jgn risau, hari2 bleh daki sinai tuh..

    ReplyDelete
  4. subhanallah, cantiknya :) teringin pula nak ke sana. mungkin nanti atikullah boleh bawa saya kalau saya sampai ke mesir, boleh? hehe.

    ReplyDelete
  5. @cinta madu: malangnya saya bukan duduk kat mesir..hehehe

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

kusut

memory lane

088.