besar panjang~

Mak aku pernah berpesan [time nk blik russia]:

Kamu makin besar.duduk pulak Negara orang.

Jaga sembahyang.jaga perangai.jaga tingkah laku.

Ingat siapa kita.ingat dari mana kita.ingat Tuhan kita.

Jangan terpengaruh.jangan percaya pada mereka.

Pilih yang betul.tinggal yang salah.pegang agama.

Telefon rumah selalu.

Dan.mak aku memeluk batang tubuh aku.

Kemas dan erat.aku selesa dan selamat.

Sedikit resah.bila melihat dia mmg tidak dpt mnyekat air mata keluar.

~

Ayah aku juga berpesan:

Kamu sudah besar panjang.

Studi jangan main-main.ingat tujuan.ingat haluan.

Jadi contoh kat adik-adik.

Tuhan jangn lupa.sembahyang jgn tinggal.walau apa keadaan.

Jgn lupa diri.sedar akar umbi.jangan lalai.

Owh.ayah aku penah kasi aku penampar.hingga lekat bekas tapak tgn sehari.*sakit woo*

Tapi tak kisah [ok.kisah juga lah sikit].sebab penampar tu bawak aku smpai sini.jadi lebih teguh.konkrit.

Tapi ayah aku tak menangis.lelaki katakn.

Dan.ayah aku memeluk aku jua.lebih kemas dari pelukan emak.

Ah.tapi aku nampak bengkak matanya.dia sebak.

~

Maka betullah.aku makin besar.makin tua.bumi kata pergi, kubur kata mari.jadi.bersyukur pada Allah, Sang Perencana segala kehidupan yg masih mmberi peluang untuk aku membuka mata pagi hari.mghidup oksigen bersama gas2 lain.berjalan dan berfikir.syukur atas nikmat hidup.dan yg pasti nikmat islam.ahamdulillah~

p/s: ok.tahun depan aku boleh mengundi.uhuuu~

Comments

  1. hohoho..dat more i like it..pergghhh..tuo doh mu atik..aku rse dgn pnampilan mu loni u should be about 30 alredy huahuahua..hehe.. Selamat Hari Lahir ke-20..mdahan2 drahmati Allah dan dikurniakan hidayah..insyaAllah..fi amanillah..

    Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya) dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan)" Luqman:14

    ~~syg ko ma dan abah aku gak (^^,)

    ReplyDelete
  2. selmat hari lahir ke-20 sahabat...smoga dipermudahkan segala urusan..mu dah tuo..hahhah..jge iman jge akidah kat ngeri org yer..

    ReplyDelete
  3. to 12-21: ces..ade ke aku cam 30..tuo giler..bddarah mude agi la weh..

    to tim: i'allah tim..ameen

    ReplyDelete
  4. post yg menyentuh kalbu btul,
    selamat hari lahir...
    sama jah umur kita 20-an...huahuahua

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

kusut

memory lane

088.