hujan (bukan kumpulan artist)~

hujan juga rahmat Allah

Sekarang di russia, volgagrad amnya, hujan di penghujung musim.hujan rahmat.hujan berkat.suasana sebigini btul2 mengembalikan ingatan aku ttg rumah.org barat kata there’s no places such home.kalau org kita ckap, tiada tempat sperti rumah.ade jer.rumah jiran pun rumah jugak.bukan.bukan begitu maksudnya.home di sini bukanlah rumah secara fizikalnya, tapi rumah dari segi rohnya, sbgai tempat kediaman dan membesar.Cuma bahasa melayu glosari bahasanya yang tidak beberapa luas barangkali.maka memang betullah, hujan emas di negeri orang [kalau aku kutip dah emas tuh], hujan batu di negri sendiri, tempat sendiri juga yang lebih serasi mungkin.


Sambung.kalau aku di di rumah dalam musim tengkujuh, biasanya mak aku akan menggali ubi.ubi kayu, ubi keling [tak tahu scr bhasa bakunya],ubi keladi, ubi badak, dan sepuluh jenis ubi lagi.nnti pnjag sngt.kemudiannya, emak akan merebus ubi2 itu hingga empuk.ditambah sedikit garam untuk bagi masin sikit.dan biasanya disajikan dengan air teh panas.memanaskn badan.melancarkan pergerakan darah[aku tak pasti].dan kami sekeluarga berkumpul membuka cerita[bukan mengumpat].owh.indah sungguh~

Itu saja.setakat melepaskan kerinduan.i’allah aku akn pulang.

p/s: latop aku kembali hidup bernyawa

`

Comments

  1. Ketika hujan turun,memang kita akan ingat kisah2 lalu. Bila kita duduk termenung seketika, jauh pandangan mata menyapa di luar jendela sana..seakan semacam rasa yang mencengkam..ada sedih,hiba,tawa dan gembira... Mungkin saya juga sama rasanya dengan Atik..2 perkara yang paling saya suka dalam alam Robb ini adalah hujan dan bintang2 malam. Ketika adanya 'mereka', saya suka termenung, bagai kami sedang rancak berbual bicara..jika orang lain memerhati mungkin akan menganggap saya gila..tapi itulah juga tuntutan untuk semua..kita mengenal Allah dari QalamNya al-Quran, dan dari dalamnya kita lebih mengenaliNya pada kehebatan alam disekeliling kita..semoga dari 'pengenalan' ini akan berputik pula cinta..kita benarkan kata pepatah; Tak kenal maka tak cinta.

    p/s Salji berintik hujan =)

    ReplyDelete
  2. samo la kito tik..rndukan ma aku..huk3..

    ReplyDelete
  3. hoho..atik
    nenek aku pon slalu wat rebus2 ubi
    tp bukan time ujan la
    time cam blakang rumah da semak sgat dgn pokok ubi..tebas2..bru leyh mkan ubi
    xpon lepas ayah aku racun rumput..kena amik cepat2..nnti dier mati
    :D

    ReplyDelete
  4. aku suka bau hujan,dn tidor masa hujan..ngeh2
    ubi?gulai lemok ubi keling,ubi kayu mkn nga nyor+gula+sdikit grm..umphh!
    merantau sejauh mana pun,tmpt pling best adalah di 'bawah ketiak ibu' :)

    ReplyDelete
  5. @dr rmdan: btul2, hujan menjetik otak untuk kita berfikir tg bnyak benda..
    @12-21:mok...nok kelik!!
    @aisyah: ubi kayu tuh klu buat tapau bes gak..
    @afham: yo lor doh, ketiok mok lah plig seleso biarpun masam..ngeh3..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

kusut

memory lane

088.