bismillah

semalam, sejurus turun dari bus dari kelas, saya berlari- lari anak dalam titisan hujan. emm, jujurnya hujan semalam itu satu ketidakbiasaan yang menghiburkan bagi saya dan yang lain di sini. bukanlah sperti tanah malaysia yang hujannya itu bagai rutin mingguan, tidakpun bulanan. tapi di Russia, hujannya amat jarang, malah boleh saja dihitung dgn jari, sekali, 2 kali, 3 kali, paling banyak pun mungkin 5 kali setahun.hujannya pula tiada sebesar tetesan hujan di malaysia, hanya halus-halus dan turunnya juga dalam kelajuan yang lagaknya menyapu manja.

lantas, bunyi guruh di sini barangkali saya anggap tabuh alam yang kembali berbunyi lepas lama menyepi.bila hujan jatuh di bumi Soviet ini, arena alam sungguh meriah, rumput menghijau, pokok meninggi, dandelion clock subur saja. itu percaturan alam oleh Allah. nice sungguh. malah hujan betul2 menarik rasa rindu buat rumah dan seisinya.
 ~~

dalam kemucak plot dunia hari ini, nampaknya sungguh banyak perkara yang berlaku yang dulu kita sangka satu kisah yang tidak akan terjadi pada era kita, tapi era lagi depan. padahal hakikanya, kita sudah berada di era hadapan itu.kita berdepan dengan konflik serius yang betul2 memaksa kita menjadi bijak membuat perkiraan dan pendirian. walau kadang2 tindakan majaroti mempengaruhi kita, biar kita jadikan Allah dan firmannya sebagai panduan terbesar agar kita tidak tersalah dalam ketika mencari yang benar.wallahualam.

~~~

sawang2 sudah penuh bergantungan. owh..

Comments

  1. kata kata puitis yg bukannya kosong tapi byk yang tersirat. membuatkan org yang membacanya terfikir dan muhasabah diri. Byk benarnya~

    ReplyDelete
  2. new knowledge for me yg hanya berada di Malaysia sentiasa..:)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

kusut

memory lane

088.