beku di volga~

Penghujung musim sntiasa mnggambarkan penantian untuk cuaca yang lebih cerah, suhu yang dulu sejuk membeku, kini nyaman dan indah. 2,3 ari lpas berkesemptan melihat
sungai Volga..
~
Sungai Volga beku dan kaku..kosong dan saujana mata memandang..kuasa Tuhan, siapa sangka, siapa nak nafi..bekunya sungguh menggambarkan keamanan dan ingin saja berjalan di atas ketulan ais merentas ke seberang, ostrav na volge (island on Volga)..kata mereka, sbrang sana agak menarik, alam yang kekal pada fitrahnya..
~
..itu lah Volga, sngt dibngga2 msyrakt Russia, kata mereka itulah sungai terbesar di kwasan Eropah, sungai itu jualah yang menjadi penghubung, dan sumber rezeki, malah penuh dengan mitos2 lama..hingga bandar berpenghuni sekarang ,Volgograd [city on Volga ] juga diberi nama smpena Volga..wah, sungguh gah bukan Volga..
~



volgograd di hujung winter


Tapi, hakikatnya beku Volga hanya pada permukaan, pada luaran saja, tapi di dasar, air masih mengalir trus menerus menuju Caspian Sea..beku manusia pada perwatakan, pada luaran, kadang2 bagi menyembunyikan apa yg terpendam, bagi memastikan yang berada di sekililing aman dan bahagia..bagi penulis sendiri, begitu lah manusia yang ambik kisah keadaan persekitaran..
~
Tapi, yang pasti beku sungai Volga nanti akan cair bile mentari sudah bersama bahang, pada awal musim bunga..



sungai volga beku

Comments

  1. rusia itu menarik. :)

    ReplyDelete
  2. x semua menarik...kebanykn msyrakatnye pelik dan mnykitkan hati..

    ReplyDelete
  3. owh, anda belum lihat india. mungkin jutaan kali lagi menyakitkan hati.

    ReplyDelete
  4. hahahha....tapi bukan india tuh slh satu cradle of world civilizaition kn..
    di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

kusut

088.

memory lane