teh epal turki~

Assalamualaikum..

Aku teringat satu masa..ketika aku dan kawan singgah di istanbul dalam siri jejak bumi bersejrah mase winter break ari tu..

Kami semua berjalan merentas satu pasar dipanggil Arastar Bazar..satu fakta tg msyrkt turki, mereka mesra, terlalu mesra..jauh berbeza ngn org russia, ah mlas aku nk ceritkan, satu dunia tahu sudah..

Lalu di sbuah kedai karpet, kami dipnggil minum teh oleh pemilik kedai..pemilik adalah mereka: muda, pertengahan, dewasa mungkin..ah, ikutkn hati mlas nk layan, bnyk lagi tmpat nk lawat..tapi, kawan nmpknya udah trima jmputan, huh, aku terpaksa..

Ape berlaku?..

Kami diajak berbual tg msia, merka knal kuala lumpur, tahu penang, arif tg johot, etc…wah, hebat promotion kerjaan msia rupanye..brcrita tg bisnes yg dibukak di msia, yg muda plak bgga mngimbas pglmn hidup di US..watheheck!!!..mereka bertutur English dgn lncar..part nie mmboringkan…aku nk kuar skang jugak klu ikutkan hati..

And then, kami dijamu teh epal turki..part nie yg plg aku suke..teh nye siyes ade istinct tersendiri..rugi x beli bwat blik..

Masa berdetik dan kami msih trprngkap dlm kedai yg x besar sgt, kdg2 lemas dlm glak ketaw mrka semua, aku takut jugak klu mereka ade prncgan kejam yg kawan aku mgkin x terfikir pun..mungkin teh yg kami minum diletak ubat tido, kmudian kami akan diikat n dibungkus, dan dijual kat organ black market…owh, jauh skli, mati2 aku tak mahu…

Masa masih pada fitrah, takkan berhenti, mereka lagi berbual, ahhhhh, jom blah..

Kemudian mrka bertnya, “are u good muslim, do u pray 5 times a day”…jwapn kami adlh betul, kami solat 5 wktu sari smalm…knpe brtnya bgtu aku mlas nk fikirkan..dipenddekan,

mrka lagi bertnya klu kami penah tido dgn pompuan russia, ces soklam melampau dn x patut, nak saje aku lempang, klu tak pun simbah muke mrka dgn air the….

“if u’r good muslim, why don’t u build mosques in Moscow?’’..amboi, ingt sng ke russia tuh hah, ckap men lpas..

Kami blah akhirnya dan berjanji x akn layan lagi mane2 org turki yg tegur tepi jalan..terlebih mesra pun payah jugak…menysal..

Persoalannya, cam g2 lah msyrkat turki, dulu di situ tmpat kegmilgn turki uthmaniyah, para ilmuawan Islam, para saudagar terkenal…di situ satu titik Islam berkembang seluas2nya..tapi skang, semua hanya sejarah dan sjrah yg tinggal nama, sdey bukan..adakah kerana masa semua ini berlaku, atau silap kita sendiri, makin hari makin kita lupa mungkin akar umbi, asal usul..huh…

p/s: Istanbul menarik, msyrakt mesra giler2 [kdg2 rimas], brang mahal n x mhal n standard, mudah nak travel…sila lah lawat klu berpeluang…

p/s: mgkin agak annoying updte blog ari2..huhuhu..pi aku in the mood mnulis skng..so layannnnnn…

Comments

  1. cter mesir mana lak? hehe...
    org ckp turki bez sb shopping murah2.. =)

    ReplyDelete
  2. citer mesir i'allah akn dimuatkn juge..hanya masa diperlukan..=)

    ReplyDelete
  3. mu pi turki.. perhhh.... best x? huhuhu.. x aci giler... ni masa ni dah blajo kat Russia ek...

    ReplyDelete
  4. hehehe...bes2..istnbul bes..ak ar..winter break ari tuh..lam bln 2..

    ReplyDelete
  5. mane aci.. dah laaa x bawa souvenir for me... huhuhu.. XD

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

kusut

088.

memory lane